M. Propter justitiam, ut aliquod meritum illorum esset quod juste remunerare debuisset.
Si enim ita creati fuissent, (369) ut peccare non possent, quasi ligati essent et inde meritum non haberent, quod quasi coacti facerent.
Dedit ergo eis Deus liberum arbitrium, ut sua sponte et vellent et possent eligere bonum
et, si hoc voluntarie eligerent, juste in femuneratione acciperent ne unquam peccare possent.
Magister. Fyr réttlæti at þeir mætti rétta ǫmbun taka fyr verðleik sinn.
Ef þeir væri svá skapaðir at þeir mætti eigi misgera, þá hefði þeir engi verðleik við Guð, því at þeir gerði svá sem nauðgir gott.
En hann gaf þeim sjalfræði at þeir mætti ok vildi velja sér gott,
ok tœki þeir at réttu í ǫmbun ef þeir velði sér gott at þeir mætti aldregi síðan misgera.
L.: Paa Grund af Retfærdighed, paa det at de kunde modtage Lön efter deres Værdighed.
Dersom de vare blevne skabte saaledes, at de ikke kunde synde, da kunde de ikke have Fortjeneste hos (i deres Forhold til) Gud, thi da vilde de have gjort det Gode ligesom tvungne.
Men han gav dem Frihed, paa det at de maatte kunne og ville vælge det Gode, og hvor de valgte det Gode,
ifölge Retfærdighed modtage den Lön: at de aldrig mere kunde synde.