M. Homicidium saepe bonum praedicatur, ut occisio Goliae a David et Holophernis a Judith;
quod tunc malum dicitur, cum proprio impulsu perpetratur.
Conjugium bonum creditur, sed ideo malum est adulterium, quia aliter fit quam sit concessum.
Quae tamen in laudem Dei vertuntur, cum ab eo juste puniuntur.
Sicut enim imperator est laudabilis, quod milites suos remunerat, ita est etiam laudabilis, immo laudabi(407)lior, quod praedones et latrones damnat.
Ita utique, sicut Deus in salvatione justorum glorificatur, sic in perditione impiorum per omnia laudatur.
Manndráp er stundum gott, svá sem Davíð vá Goliam eða Judith Oloferne,
en þat er þá illt er af rǫngum hug er framt.
Hjú-(56)skapr er góðr, en hórdómr illr ok ekki annat en ólofaðr hjúskapr ok af því illr at annan veg er framt en vera á eða lofat sé.
En þat snýsk allt í lof Guði þá er hann hefnir þess réttliga,
því at svá sem konungr er lofligr þá er hann gefr mála riddarum sínum þá er hann fyrirdœmir þjófa ok illmenni ok víkinga. Ok sem Guð dýrkask af hjalp réttlátra, svá er hann ok lofaðr í hefnd ómildra.
L.: Manddrab er stundom godt, som da David dræbte Goliath eller Judith Holophernes;
men det bliver da ondt, naar det udföres af vrang Hu.
Ægteskab er godt, men Hoer ond og ikke andet end utilladt Ægteskab, og desaarsag ond, at der handles anderledes, end det sig bör og tilladt er.
Men det vendes alt til Guds Priis idet han hævner det retteligen;
thi ligesom en Konge er roesværdig, naar han giver sine Krigere Sold, (saaledes ogsaa) naar han fordömmer Tyve og Ddgjerningsmænd og Rövere; og ligesom Gud prises formedelst de Retfærdiges Frelse, saaledes bliver han og lovet i (formedelst) de Ugudeliges Hevn (Straf).