You are here: BP HOME > LON > Elucidarium > fulltext
Elucidarium

Choose languages

Choose images, etc.

Choose languages
Choose display
  • Enable images
  • Enable footnotes
    • Show all footnotes
    • Minimize footnotes
Search-help
Choose specific texts..
    Click to Expand/Collapse Option Complete text
Click to Expand/Collapse OptionPrologus
Click to Expand/Collapse OptionI. LIBER PRIMUS: DE DIVINIS REBUS
Click to Expand/Collapse OptionII. LIBER SECUNDUS: DE REBUS ECCLESIASTICIS
Click to Expand/Collapse OptionIII. LIBER TERTIUS: DE FUTURA VITA
[12. De animalibus ad hominis bonum conditis.] 
[Chapter 12] 
[Kapitel 12] 
1.65 D. Cur creavit Deus animalia, cum his non indigeret homo? 
1.65 Discipulus. Fyr hví skapaði Guð kykvendi, þar er maðr þurfti þeira eigi? 
D.: Hvorfor skabte Gud Dyrene, da man (Mennesket) ikke behövede dem? 
M. Praescivit eum Deus peccaturum et his omnibus indigiturum. 
Magister. Vissi Guð at maðr mundi misgera ok þurfa þeira. 
L.: Gud vidste, at Mennesket vilde synde og behöve dem. 
1.66 D. Creavit Deus muscas et culices et alia talia quae sunt homini nociva? (373) 
1.66 Discipulus. Skapaði Guð mý eða kleggja eða ǫnnur meinkykvendi? (18) 
D.: Skabte Gud Myg og Klægger og andre. skadelige Dyr? 
M. Tantam diligentiam exhibuit Deus in muscis et formicis formandis quantam in angelis creandis. 
Magister. Með jafnmikilli vandvirki skapaði Guð mý ok maura sem engla. 
L.: Med den samme Omhyggelighed skabte Gud Myg og Myrer som Engle. 
1.67 D. Ad quid talia? 
1.67 Discipulus. Til hvers skapaði hann þat? 
D.: I hvilken Hensigt skabte han det (dem)? 
M. Omnia ad laudem gloriae suae.  Muscae quidem et culices et his similia propter superbiam hominis condita sunt, ut, cum eum pungunt, quid sit cogitet, qui nec minutis vermiculis resist ere valet [.  cum essent ei a Deo omnia subjecta antequam peccaret]; unde et Pharaonem non ursi nec leones vastaverunt, sed culices et scinifes afllixerunt.  Formicae autem sive araneae vel talia quae instant operibus ideo sunt creata, ut de eis studii et pii laboris exempla sumamus.  Omnis itaque Dei creatio consideranti magna est delectatio, dum in aliquibus sit decor, ut in floribus, in aliquibus medicina, ut in herbis, in quibusdam pastus, ut in frugibus, in quibusdam significatio, ut in vermibus vel avibus.  Omnia igitur bona et omnia propter hominem creata. 
Magister. Allt til lofs dýrðar (AM 674a:23) sinnar.  Mý ok meinkykvendi eru skǫpuð í gegn drambi manna at þeir skili hvé lítit þeir megu þá er þeir hljóta mein af inum smæstum kykvendum.  Af því kvǫlðu eigi birnir né leones pharaonem ok lið hans, heldr lýs ok kleggjar.  En maurar ok kǫngorvǫ́fur ok þau kykvendi er sýslu fremja eru til þess skǫpuð at vér takim dœmi nýts erfiðis af þeira sýslu.  Mikils er vert of alla skepnu Guðs, þar er sum hefir fegrð sem blómar, en sum lækning sem grǫs, en sum fœzlu sem akrar, en sum tákn inna meiri hluta sem foglar eða dýr.  Allir hlutir eru góðir ok allir til mannaþurfta skapaðir. 
L.: Alt til sin Herligheds Priis.  Myg og (andre) skadelige Dyr ere skabte (som Middel) imod Menneskenes Hovmod, forat de skulle forstaae, hvor lidet de formaae, naar de (kunne) beskadiges (selv) af de mindste Dyr.  Derfor plagede ikke Björne eller Löver Pharao og hans Folk, men Luus og Klægger.  Men Myrer og Edderkopper og (andre) saadanne Dyr, som forrette et Arbeide, ere skabte, forat vi af deres Beskjæftigelse skal tage (251) et Forbillede paa nyttig Arbeidsomhed.  Al Guds Skabning er meget værd, idet en Deel deraf har Skjönhed, som Blomsterne, men en Deel (indeholder) Lægedom, som Urterne, men en Deel Föde, som Sædarterne, men en Deel (afgiver) Tegn paa de vigtigere Ting, som Fugle eller Dyr.  Alle Ting ere gode, og alle skabte til Menneskenes Nytte. 
 
Go to Wiki Documentation
Enhet: Det humanistiske fakultet   Utviklet av: IT-seksjonen ved HF
Login