You are here: BP HOME > LON > Elucidarium > fulltext
Elucidarium

Choose languages

Choose images, etc.

Choose languages
Choose display
  • Enable images
  • Enable footnotes
    • Show all footnotes
    • Minimize footnotes
Search-help
Choose specific texts..
    Click to Expand/Collapse Option Complete text
Click to Expand/Collapse OptionPrologus
Click to Expand/Collapse OptionI. LIBER PRIMUS: DE DIVINIS REBUS
Click to Expand/Collapse OptionII. LIBER SECUNDUS: DE REBUS ECCLESIASTICIS
Click to Expand/Collapse OptionIII. LIBER TERTIUS: DE FUTURA VITA
[1. Quid sit malum, et an a Deo.] 
[Chapter 1] 
[Kapitel 1] 
2.1 D. Anima mea exsultat in Domino, quod, deterso ignorantiae nubilo, tanto per te illustratus sum scientiae radio.  Quaeso itaque, decus Ecclesiae, ut liceat mihi adhuc aliqua inquirere. 
Ǫnd mín fagnar Guði því at ek lýsumk af spektargeisla fyrir þik at braut rekinni villuþoku. Enn bið ek þik, góðr lærifaðir, at mér sé lofat at spyrja framarr.   
Min Sjæl glædes i Gud, thi jeg oplyses af Viisdommens Straale formedelst dig, efterat Vildfarelsens Taage er bortdreven. Endnu beder jeg dig, gode Lærefader, at det maa være mig tilladt at spörge videre.   
M. Quaere quae vis et audies quae cupis. 
Spyrðu þess er þú vilt ok muntu heyra þat er þú fýsisk. 
L.: Spörg om det, som du vil, og du vil (faae at) höre det, som du lyster. 
2.2 D. Dicitur malum nihil esse et, si nihil est, valde mirum videtur cur Deus angelos vel homines damnet, cum nihil faciant.  Si autem aliquid est, videtur a Deo esse, cum omnia sint ex ipso, et sequitur quod Deus sit auctor mali et injuste eos qui hoc faciunt damnet. 
2.2 Discipulus.Svá er ritat at ekki er illt. En ef ekki er illt, þá undra ek hví Guð fyrirdœmir menn eða engla ef þeir gera ekki illt.  En ef væri nøkkut illt skapat, þá væri þat af Guði, því at af Guði eru allir hlutir ok verðr þá sem Guð hefði illt skapat eða hann dœmi rangliga þá er þat gera er hann skóp. 
D.: Saaledes er der skrevet, at intet er ondt, men dersom intet er ondt, saa undres jeg, hvorfor Gud fordömmer Mennesker eller Engle, dersom de gjöre intet Ondt.  Men om der var noget Ondt skabt, da var det af Gud, thi af Gud ere alle Ting, og bliver det da, som (om) Gud havde skabt det Onde, eller (som om) han dömmer uretfærdigen dem, som gjöre det, han skabte. 
M. A Deo nempe sunt omnia et omnia fecit bona valde; et ideo malum probatur nihil per substantiam esse.  Omnia autem quae fecit Deus subsistunt; omnis vero substantia bona est, sed malum non habet substantiam: igitur malum nihil est.  Quod autem malum dicitur nihil est aliud quam ubi non est bonum, sicut caecitas ubi non est visus aut tenebrae ubi non est lux, cum caecitas et tenebrae non sint substantiae. (M1135- Tria (406) sunt: creatura, natura, factura; creatura ut elementa; natura ut ex eis nascentia; factura quae angelus vel homo facit aut patitur.  Faciunt peccata, patiuntur poenas peccati; haec Deus non fecit, sed fieri permisit, ut dicitur: “Deus mortem non fecit” (Sap., I, I3).  Peccatum autem nihil est aliud quam quod praeceptum est non facere aut aliter quam praeceptum est agere, sicut nec malum est aliquid nisi bono, id est gaudio, carere.  Quod saltem vocabumm habet a Deo; tali modo habet, cum fit per illam substantiam quam fecit Deus.  Juste vera damnat eos Deus, id est non dat eis gaudium, qui non faciunt vel aliter faciunt quam sit praeceptum. 
Af Guði eru allir hlutir ok ǫll skepna hans góð. En illt kallask af því ekki, at þat er engi skepna, því at Guð skóp alla hluti góða ok ekki illt. En ekki er annat illt nema þat er eigi [er] gott ok er þat spjall skepnu en eigi eðli. Annat er skepna, en annat eðli, ok annat verk. Skepna kallask allar hǫfuðskepnur, en eðli þat er af þeim gerisk ok gœzku (AM 675:26) sem lǫg, verk þat er menn gera. Gera menn synðir ok taka píslir fyrir þat. En þat skapaði Guð eigi, heldr lét hann verða sem ritat er: Eigi gerði Guð dauða. En synð er ekki annat en gera eigi þat er boðit er eða gera annan veg en boðit er, svá sem ekki er annat illt en missa góðs, þat er eilífs fagnaðar . En þat gerisk eigi af Guði heldr af skepnu Guðs. En Guð dœmir þá makliga, þat er: hann gaf þeim eigi fagnað, er eigi vilja til hans eða annan veg en boðit er.               
L.: Af Gud ere alle Ting og al hans Skabning er god; men ondt kaldes af den Grund intet. fordi ingen Skabning er det, thi Gud skabte alle Ting gode, men intet ondt. Men intet andet (er) ondt, undtagen det der ikke (er) godt, og er det Skabningens Fordærvelse, men ikke Natur. Andet er Skabning, men andet Natur og andet Gjerning. Skabning kaldes alle Hovedskabninger (Elementer), men Natur det, som frembringes af dem og (275) [Godheden, som en lovbefalet]1 Gjerning (det) man gjör. Menneskene gjör Synd og (lide) Pinsler derfor, men det skabte Gud ikke, men lod det blive til (tillod at det blev til), som skrevet er: Ikke gjorde Gud Döden; men Synd er ikke andet, end at gjöre ikke det, som befalet er, eller gjöre (det) anderledes, end befalet er, ligesom der ikke er andet ondt end at undvære det Gode, det er evig Fryd; men det bevirkes ikke af Gud, men af Guds Skabning. Men Gud dömmer dem efter Fortjeneste, idet han gav dem ikke Fryd, som ikke ville (komme) til ham, eller anderledes end befalet er.               
2.3 D. Quis est auctor peccati? 
2.3 Discipulus. Hver er gervari synðar? 
D.: Hvo er Syndens Gjörer? 
M. Ipse homo; incentor vero diabolns. 
Sjalfr maðr með teygingum fjándans. 
L.: Mennesket selv med Satans Tillokkelser. 
Go to Wiki Documentation
Enhet: Det humanistiske fakultet   Utviklet av: IT-seksjonen ved HF
Login