You are here: BP HOME > LON > Elucidarium > fulltext
Elucidarium

Choose languages

Choose images, etc.

Choose languages
Choose display
  • Enable images
  • Enable footnotes
    • Show all footnotes
    • Minimize footnotes
Search-help
Choose specific texts..
    Click to Expand/Collapse Option Complete text
Click to Expand/Collapse OptionPrologus
Click to Expand/Collapse OptionI. LIBER PRIMUS: DE DIVINIS REBUS
Click to Expand/Collapse OptionII. LIBER SECUNDUS: DE REBUS ECCLESIASTICIS
Click to Expand/Collapse OptionIII. LIBER TERTIUS: DE FUTURA VITA
[31. Quomodo malis sacerdotibus parendum, an solvere queant: et an vitandi.] 
[Chapter 31] 
[Kapitel 31] 
1.197 D. Est eis obediendum? 
1.197 Discipulus. Er slíkum hlýðanda? 
D.: Skal man adlyde slige (d. e. de onde Præster)? 
M. Ubi bonum praecipiunt, non eis, sed Domino est obediendum:  “Dicunt enim et non faciunt” (Matth., XXIII, 3).  Ubi malum imperant, contemnendi sunt,  quia “obedire oportet Deo magis quam hominibus” (Act., V, 29). 
Þat er þeir bjóða gott, þá er skylt at hlýða góðu en eigi þeim, því at þeir mæla ok gera eigi. En ef þeir bjóða illt þá eru þeir fyrirlítandi, því at Guði byrjar heldr at hlýða en mǫnnom.       
L.: Det Gode som de paabyde (d. e. naar de befale det, som er godt), da er det Pligt at adlyde det Gode, men ikke dem, fordi de sige (det) men gjore (det) ikke; men dersom de befale Ondt, da bör de foragtes, thi det bör sig at lyde Gud mere end Mennesker.       
1.198 D. Possunt solvere vel ligare? 
1.198-99 Discipulus. Megu þeir leysa eða binda? 
D.: Kunne de löse eller binde? 
M. Si ab Ecclesia publico judicio separati non sunt, quamvis ipsi fortiter ligati sint, utrumque possunt, quia non ipsi, sed Christus per eorum officium ligat et solvit.  Si autem judicio Ecclesiae fuerint exclusi, spernendi sunt ut ethnici.  Quamdiu Judas cum apostolis fuit, ut amicus apparuit; ut alii apostoli praedicavit, baptizavit, signa fecit; postquam ab eis recessit, ut publicus hostis apparuit.  [Quod fecit et monuit, aliquibus profuit, sibi obfuit.]  Ita isti, quamdiu sunt in communione Ecclesiae, omnia sacramenta per eos facta erunt rata;  si seclusi fuerint, quaecumque egerint, erunt irrita.  [Nihil prodest eis interesse.] Quia igitur sunt lupi, a Christi ovibus sunt fugiendi, ut dicitur: “Exite de medio eorum, popule meus, ne participes sitis tormentis eorum” (cf. Apoc. XVIII, 4). 
Ef þeir eru eigi í berligum dómi skilðir frá kristninni, þó at þeir sé sjalfir fast bundnir, þá megu þeir þó hvártveggja, því at Kristr binðr ok leysir fyrir þjónustu þeira en eigi þeir sjálfir, en þeir [eru] fyrirlítendr sem heiðnir menn ef þeir eru frá Kristi skilðir. Meðan Júdas var með postulum þá sýndisk hann sem vin, kenndi hann ok skírði ok gerði jartegnir sem aðrir postular, en síðan hann hvarf frá þeim, þá sýndisk hann berr fjándi. Svá eru ok þessir. Meðan þeir eru í samveldi krist[n]innar, þá er nýtandi hǫll sú er þeir gera, en ef þeir eru þaðan skilðir, þá er ónýtt allt þat er þeir gera. Þeir eru flýjendr af Krists sauðum, því at þeir eru vargar, sem ritit er: Farið út frá þeim, lýðr minn, at eigi takit þér hlut með þeim í píslum. Flýjanda er samlag þeira helzt í Guðs embætti [ok] at samneyzlu, sem ritat er: Eigi skuluð ér mat eiga við þá né svefn, né heilsa þeim. Flýja skal þá í hug ok ǫllum vilja ok teygjask ekki eftir verkum þeira.             
L.: Dersom de ikke ere ved aabenbar Dom adskilte fra Christenheden, om de end selvere fast bundne, saa kwme de begge Dele, thi Christus binder og löser (273) formedelst deres Tjeneste, men ikke de selv; men de bör foragtes som hedenske Mænd, dersom de ere adskilte fra Christus. Medens Judas var med Apostlene, syntes han (kom han tilsyne ) som Ven; han lærte og döbte og gjorde Mirakler ligesom de andre Apostle; men siden han forlod dem, viste han sig som aabenbar Fjende. Saaledes ere og disse, medens de ere i Forening med Christenheden, da er den Bygning brugelig, som de opföre; men hvis de ere adskilte derfra, saa er alt unyttigt, som de gjöre, de bör flyes af Christi Faar, thi de ere Ulve, som skrevet er: “Gaaer bort fra dem, mit Folk, at I ikke skulle tage Deel med dem i Pinsler”. Skyes bör deres Selskab, helst i (med Hensyn til) Guds Tjeneste og Samliv, som skrevet er: “Ikke skulle l have Mad med dem eller Sövn eller hilse dem”. Flye skal man dem i Hu og al Villie og ikke lade sig lokke af deres Gjerninger.             
1.199 D. Non potest homo sua propter eos derelinquere? 
 
 
M. Ista separatio non potest corporaliter fieri nec debet quia, si boni a malls separantur, jam nemo ad bonum per eos convertitur.  In quibusdam tamen sunt devitandi, praecipue in convivio et in servitio Dei, ut dicitur: “Nee cum hujusmodi cibum sumere” (I Cor., V, II).  Fugiendi sunt mente et voluntate [et opere], ne consentietur operibus eorum. 
     
     
1.200 D. Qualiter fit consensus ad illorum actus? 
1.200 Discipulus. Hversu gerask eftirlát verk þeira? 
D.: Hvorledes kunne deres Gjerninger siges at bifaldes? 
M. Si illorum malefacta laudantur et ad perpetranda flagitia consilio vel pecunia [et opere] auxiliantur.  Ideo non solum qui faciunt, sed etiam qui consentiunt digni sunt morte. (401)  Itaque, quamvis mali, quamdiu ab Ecclesia non sunt publice segregati, non sunt devitandi, nisi sibi omnes invicem, et praelati et subditi, ita in malo consentiant, ut nullus eorum (M1133-) pravitatem arguat; tunc omnimodis sunt fugiendi, quia tunc sunt causa ruinae populi. 
Þá er lofuð eru ill verk þeira eða efldir til synða með ráðum eða auðœfum. Af því eru eigi þeir einir dauða verðir er gera, (52) heldr ok hinir er ráðendr eru misgerðum. En eigi er flýjanda frá illum kennimǫnnum meðan þeir eru eigi frá Kristi skilðir, nema svá verði samsáttir á illsku lærðir menn ok ólærðir at engi saki annan ranginda, þá eru þeir flýjandi, því at þá spilla þeir fyrir Guðs lýð.     
L.: Naar deres onde Gjerninger roses, eller de understottes til Synd med Raad eller Gods, derfor have ikke de alene fortjent Döden som gjöre, men ogsaa hine, som have foraarsaget Misgjerninger. Men ikke skal man flye fra onde Lærere, medens de ikke ere adskilte fra Christu., med mindre lærde Mænd og ulærde blive saa samstemmende i det Onde, at ingen anklager den anden for Uretfærdighed, da bör man flye dem, thi da fordærve de Guds Folk.     
 
Go to Wiki Documentation
Enhet: Det humanistiske fakultet   Utviklet av: IT-seksjonen ved HF
Login