You are here: BP HOME > LON > Elucidarium > fulltext
Elucidarium

Choose languages

Choose images, etc.

Choose languages
Choose display
  • Enable images
  • Enable footnotes
    • Show all footnotes
    • Minimize footnotes
Search-help
Choose specific texts..
    Click to Expand/Collapse Option Complete text
Click to Expand/Collapse OptionPrologus
Click to Expand/Collapse OptionI. LIBER PRIMUS: DE DIVINIS REBUS
Click to Expand/Collapse OptionII. LIBER SECUNDUS: DE REBUS ECCLESIASTICIS
Click to Expand/Collapse OptionIII. LIBER TERTIUS: DE FUTURA VITA
[2. Peccati gravitas , et quod tandem cedat in Dei gloriam.] 
[Chapter 2] 
[Kapitel 2] 
[3a. D. Et quid est peccare? 
 
 
M. Deum inhonorare.] 
 
 
2.4 D. Est grave peccare? 
2.4 Discipulus. Er þungt at misgera? 
D.: Er det tungt at begaae en Misgjerning (synde)? 
M. Minimum peccatum scienter commissum gravius est toto mundo.  Quidquid autem mali vel peccati agitur, totum in laud em Dei vertitur.  Et ideo in omni creatura Dei nihil mali esse vel fieri comprobatur. 
Hin minsta synð at vitand gǫr er ǫllum heimi þyngri.  En hvatki er gert verðr synða eða illsku, þá snýsk þat allt í lof Guðs.   
L.: Den mindste Synd begaaet med Bevidsthed er sværere end hele Verden.  Men hvadsomhelst der bliver begaaet af Synder eller Ondskab, saa vendes det (dog) alt til Guds Priis.   
2.5 D. Quid dicis? Homicidium et adulterium non est malum? 
2.5 Discipulus. Hvat mælir þú nú? Er eigi manndráp illt eða hórdómr? 
D.: Hvad siger du nu? Er ikke Manddrab eller Hoer ond? 
M. Homicidium saepe bonum praedicatur, ut occisio Goliae a David et Holophernis a Judith;  quod tunc malum dicitur, cum proprio impulsu perpetratur.  Conjugium bonum creditur, sed ideo malum est adulterium, quia aliter fit quam sit concessum.  Quae tamen in laudem Dei vertuntur, cum ab eo juste puniuntur.  Sicut enim imperator est laudabilis, quod milites suos remunerat, ita est etiam laudabilis, immo laudabi(407)lior, quod praedones et latrones damnat.  Ita utique, sicut Deus in salvatione justorum glorificatur, sic in perditione impiorum per omnia laudatur. 
Manndráp er stundum gott, svá sem Davíð vá Goliam eða Judith Oloferne,  en þat er þá illt er af rǫngum hug er framt.  Hjú-(56)skapr er góðr, en hórdómr illr ok ekki annat en ólofaðr hjúskapr ok af því illr at annan veg er framt en vera á eða lofat sé.  En þat snýsk allt í lof Guði þá er hann hefnir þess réttliga,  því at svá sem konungr er lofligr þá er hann gefr mála riddarum sínum þá er hann fyrirdœmir þjófa ok illmenni ok víkinga. Ok sem Guð dýrkask af hjalp réttlátra, svá er hann ok lofaðr í hefnd ómildra.   
L.: Manddrab er stundom godt, som da David dræbte Goliath eller Judith Holophernes;  men det bliver da ondt, naar det udföres af vrang Hu.  Ægteskab er godt, men Hoer ond og ikke andet end utilladt Ægteskab, og desaarsag ond, at der handles anderledes, end det sig bör og tilladt er.  Men det vendes alt til Guds Priis idet han hævner det retteligen;  thi ligesom en Konge er roesværdig, naar han giver sine Krigere Sold, (saaledes ogsaa) naar han fordömmer Tyve og Ddgjerningsmænd og Rövere; og ligesom Gud prises formedelst de Retfærdiges Frelse, saaledes bliver han og lovet i (formedelst) de Ugudeliges Hevn (Straf).   
2.6 D. Cum scriptum sit: “Nihil odisti eorum quae fecisti“ (Sap., XI, 25), quomodo dicitur Deus bonos amare, malos odio habere? 
2.6 Discipulus.Svá er ritat, at Guð hatar ekki þat er hann gerði. Hversu segisk hann þá hata illa en elska góða? 
D.: Saaledes er skrevet, at Gud hader intet, som, (276) han gjorde. Hvorledes siges han da at hade de Onde men elske de Gode? 
M. Cuncta diligit Deus quae creavit, sed non cuncta in uno loco locavit.  Sicut pictor omnes colores diligit, sed quisdam prae aliis eligit et unumquemque apto loco ponit, ita Deus unumquemque sibi convenienti loco disponit.  Ideo dicitur eos diligere quos in caelesti palatio recipit, illos odisse quos in infernali carcere mergit. 
Alla skepnu sína elskar Guð, en hann setti eigi alla í einn stað,  svá sem skrifari elskar alla hluti á smíð sinni ok elskar þó suma framar en suma ok setr hvern lit í makligan stað.  Af því segisk hann þá elska er hann tekr til himins hallar en hina hatar hann er hann skolar í helvítis djúpi. 
L.: Al sin Skabning elsker Gud, men han satte ikke alt paa eet Sted;  ligesom en Maler elsker alle Ting paa sit Kunstværk, og elsker dog nogle mere end andre og sætter hver Farve paa et passende Sted;  derfor siges han (Gud) at elske dem, som han tager til Himmelens Hal; men de andre hader han, som han nedsænker i Helvedes Dyb. 
 
Go to Wiki Documentation
Enhet: Det humanistiske fakultet   Utviklet av: IT-seksjonen ved HF
Login